2012-02-26

John Carter Siri Novel Barsoom


Barsoom
adalah gambaran rekaan tentang planet Marikh yang dicipta oleh Amerika pulpa penulis fiksyen Edgar Rice Burroughs, yang menulis hampir 100 cerita pengembaraan tindakan dalam pelbagai genre dalam separuh pertama abad ke-20, dan kini dikenali sebagai pencipta watakTarzan. Kisah Barsoom pertama bersiri Di bawah Bulan Marikh pada tahun 1912, dan diterbitkan sebagai novel sebagai Satu Puteri Marikh pada tahun 1917. Sepuluh sequel diikuti sejak tiga dekad yang akan datang, terus melanjutkan wawasan beliau Barsoom dan menambah watak lain.


Dunia Barsoom adalah wawasan romantis Marikh hampir mati, berdasarkan idea-idea saintifik ketinggalan zaman kini yang popular oleh Percival Lowell Astronomi di awal abad ke-20. Manakala yang menggambarkan banyak ciptaan aneh, dan teknologi canggih, ia adalah sebuah dunia yang ganas, penghormatan, pengorbanan yang mulia dan perjuangan berterusan, di mana kehebatan mempertahankan diri adalah paling utama, dan di mana kaum banyak berjuang lebih daripada sumber-sumber yang semakin berkurangan. Ia diisi dengan bandar-bandar yang hilang, pengembaraan wira dan dilupakan rahsia purba.

Siri ini telah memberi inspirasi kepada beberapa penulis fiksyen yang terkenal sains dalam abad ke-20, dan juga ahli-ahli sains utama yang terlibat dalam kedua-dua penerokaan angkasa dan mencari kehidupan extraterrestrial. Ia telah memaklumkan dan telah disesuaikan oleh ramai penulis, dalam novel, cerita pendek, televisyen dan filem.

Edgar Rice Burroughs

Siri I : A Princess of Mars (1912)

Siri II : The Gods of Mars (1913)

Siri III : The Warlord of Mars (1914)

Siri IV : Thuvia Maid of Mars (1916)

Siri V : The Chessmen of Mars (1922)

Siri VI : The Master Mind of Mars (1927)

Siri VII : A Fighting Man of Mars (1930)

Siri VIII : Swords of Mars (1934)

Siri IX : Synthetic Men of Mars (1940)

Siri X : Llana of Gathol (1941)

Siri XI : John Carter of Mars (1943)

John Carter Film Poster

No comments: